maandag 15 juni 2015

Beauty without bunnies: Cruelty-free make-up

  1 comment    
categories: 
Je zou niet zeggen dat het nog gebeurt: testen op dieren in de 21ste eeuw. Toch is het zo. Er wordt nog heel wat cosmetica en andere producten, zoals medicatie, getest op dieren. Als de echte dierenvriend die ik ben, kon ik dit niet langer negeren. Ik kwam tot de constatatie dat in de berg make-up die ik bezit heel wat producten zijn die getest werden op dieren. Schandalig vind ik zelf. Zeker omdat er veel alternatieven bestaan waarbij dierproeverij uitgesloten wordt.

Mijn huisdieren: Hondje Luna en cavia's Alfie (linksonder) en Carlo (rechtsboven)
Op bezoek bij 2 poesjes op een boerderij in mijn buurt (ik had de zwarte bijna in mijn handtas gestopt)
Een dagje sealife dat ik van mijn vriend als verjaardagscadeau had gekregen







De harde waarheid 
In 2013 werd er in België gebruikt gemaakt van 626.742 proefdieren. Veel zou je denken en dat is het ook. In werkelijkheid zijn dit er nog meer. De dieren waarop men begon te testen in 2012 (en het overleefden) werden niet meegeteld. Daarnaast werden ook de dieren die stierven vòòr de proeven daadwerkelijk begonnen niet meegeteld. Ons kleine Belgenland bevindt zich dan ook in de top 6 van gebruikers van proefdieren.


Het is in heel Europa nochtans verboden om op dieren te testen. Dit klinkt veelbelovend en positief. Jammer genoeg betekent dit dat het testen van het eindproduct op dieren verboden is. De ingrediënten en producten tijdens verschillende fasen van het experiment mogen wel getest worden.


De proefdieren in Europa zijn wettelijk beschermd. Dat wil zeggen dat de bedrijven erkend moeten zijn door de dienst dierenwelzijn. Er gebeuren ook regelmatige controles en de bedrijven dienen zich aan te sluiten bij een ethische commissie. Geruststellend! Maar sommige mensen hebben lak aan de regels en vinden steeds manieren om deze te omzeilen. Zo worden onze producten vaak naar het buitenland gestuurd om deze te laten testen op dieren. In China is het namelijk verplicht (!) om te testen op dieren en in Amerika mag het.



Save the bunnies (en de andere diertjes ook natuurlijk) 

De meerderheid van die arme beestjes zijn ratten. Er wordt ook getest op apen, cavia's, vissen, konijnen en vogels.





Aan de slag!
  • Maar wat kunnen wij hier nu aan doen?
Wel we beginnen bij het begin: erkennen dat deze dingen gebeuren met de producten die wij gebruiken. Ik maak de switch en koop enkel nog cruelty-free producten. De producten in mijn stash die wél nog werden getest op dieren maak ik op en verdwijnen dan volledig.

  • Hoe weten we nu of een product getest werd op dieren? 
Er zijn handige websites die ons voorzien van lijsten over bedrijven die al dan niet op dieren testen. De website van PETA heeft een database waarin je producten en bedrijven kan opzoeken. Daarnaast hebben ze ook kant en klare PDF-bestanden over bedrijven die wel en niet testen op dieren. (LET OP: bevat schokkend materiaal. Lees: merken waarvan je niet zou verwachten dat ze testen op dieren. Enkele voorbeelden: M.A.C., Yves Rocher, Benefit Cosmetics, Clinique, Estée Lauder,...)


Voorbeelden van producten die getest werden op dieren
(L'oreal, Yves rocher, Cacharel, M.A.C)


Voorbeelden van producten die niet getest werden op dieren
(The body shop, Lush cosmetics, HEMA, Catrice, Peggy sage)





Een handige tip: vaak staat er op de achterkant van het product een konijntje met een streep door (of een ander symbool dat staat voor cruelty-free). Dat wil enkel zeggen dat het eindproduct niet getest werd op dieren. Het kan tijdens de verschillende fases van het maken wel getest zijn geweest op dieren. Vertrouw dus zeker niet enkel op dit symbool en check even in de lijst of de database van PETA. 

Voorbeeld van zo'n symbool (is niet telkens hetzelfde)



Alle kleine beetjes maken deel uit van een groter geheel

Als we allemaal samen de handen in elkaar slaan en ervoor kiezen om cruelty-free make-up te kopen brengen we hopelijk een boodschap over aan deze bedrijven. 

Een grote inspiratie voor het schrijven deze blogpost is de video van Kristen Leanne. Haar video's zijn zeker een must watch voor make-up addicts zoals mezelf.




.
Kijken jullie ook even in jullie beauty/make-up stash? Hoeveel producten werden getest op dieren? Hadden jullie dit verwacht? 

Hopelijk heb ik jullie een beetje aan het denken gezet en maken jullie ook de switch naar cruelty-free! 

Kussies, Emilyli. xxx




Alle info in mijn blogpost werd gehaald vanop de website van FOD en PETA. 



1 opmerking:

  1. :o Cacharel ook? Nooo! Ik gebruik al jaren parfum van Cacharel.
    Ik ga zeker eens een kijkje nemen naar het lijstje met welke producten niet getest zijn op dieren.

    BeantwoordenVerwijderen